ابزار رایگان وبلاگ

وبلاگ دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

هدف از ساخت این وبلاگ اطلاع رسانی در مورد فعالیت های پرورشی ، تربیتی و آموزشی دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان است.

وبلاگ دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

هدف از ساخت این وبلاگ اطلاع رسانی در مورد فعالیت های پرورشی ، تربیتی و آموزشی دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان است.

حدیث روز

مترجم سایت

وبلاگ دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

معرفی و اطلاع رسانی فعالیت های پرورشی،تربیتی و آموزشی دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

ساعت و تاريخ




تقویم شمسی

تماس با ما

کد اخبار

ابزار نظر سنجی

داوطلبان در ایام کنکور باید سیکل خواب خود را تنظیم کنند تا در روز کنکور دچار مشکل نشوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، خواب یکی از مولفه‌های مهم و اساسی در تمرکز داوطلبان کنکور است؛ داشتن استراحت کافی برای یک داوطلب کنکور از جهات مختلف دارای اهمیت است بی‌خوابی می‌تواند اثرات منفی بر روان و جسم داوطلب وارد می‌کند.

به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم با یک مشاور تحصیلی صحبت کنیم و نظر وی را در این باره جویا شویم؛ در همین راستا با اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره سیکل خواب داوطلبان در ایام کنکور، اظهار کرد: سیکل خواب داوطلبان کنکور از ابتدا باید منظم شکل بگیرد و این امر برای دانش آموز یا داوطلب پشت کنکوری فرقی ندارد و داوطلبان کنکور باید ساعت ۱۰ شب مطالعه را کنار بگذارند و به رختخواب برود و در رختخواب هیچ گونه مطالعه‌ای نداشته باشد، زیرا باعث ایجاد خواب آشفته می‌شود و اکثر این خواب ها برگرفته از فعالیت‌های روزانه است.

۵ فروردین////کنکور ۹۸| سیکل خواب داوطلبان کنکور چگونه باشد؟

وی افزود: داوطلبان کنکور باید قبل از خواب تن آرامی یا ریلکسیشن انجام دهند تا بتواند راحت بخوابند و مشغله‌های ذهنی و اطلاعاتی که در آن لحظه ذهنشان را مشغول کرده است مانع از خواب نشود، داوطلبان کنکور باید صبح‌ها ساعت ۶ از خواب بیدار شوند و بعد از صرف صبحانه فعالیت درسی و مدرسه را آغاز کند.

۵ فروردین////کنکور ۹۸| سیکل خواب داوطلبان کنکور چگونه باشد؟

تغییر تدریجی سیکل خواب داوطلبان کنکور

قربانی بیان کرد: برخی از داوطلبان کنکور مطالعه شبانه دارند و این کار برایشان بازدهی بالایی دارد؛ درست است که این کار برایشان موثر است، اما داوطلبان باید سیکل خواب خود را تغییر دهند البته این فرآیند باید به صورت تدریجی صورت بگیرد؛ یعنی اگر داوطلب عادت داشته تا ۳ شب درس بخواند این ساعت را به تدریج کاهش دهد و به ساعت ۱۰ شب برساند.


بیشتر بخوانید: کنکور ۹۸| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز


وی اظهار کرد: البته گفته می‌شود یک رفتار در ۴۰ روز شکل می‌گیرد، اما به دلیل وجود اضطراب ممکن است این کار کمی به تعویق بیافتد و طولانی‌تر شود.

۵ فروردین////کنکور ۹۸| سیکل خواب داوطلبان کنکور چگونه باشد؟

این مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت: اگر نزدیک کنکور سیکل خواب داوطلب تنظیم نشود احتمال اینکه سر جلسه کنکور با مشکلاتی مواجه شود بسیار زیاد است، برخی از مشاوران بر این باورند که اگر سیکل خواب تنظیم نشود داوطلب کنکور سر جلسه بازدهی نخواهد داشت؛ این صحبت را کاملا رد نمی‌کنم، ولی با توجه به اینکه جلسه کنکور استرس و اضطراب بالایی دارد این استرس اجازه نمی‌دهد مولفه‌های دیگر دخالت کنند و تنها چیزی که بر داوطلب حاکم است اضطراب خواهد بود.

۵ فروردین////کنکور ۹۸| سیکل خواب داوطلبان کنکور چگونه باشد؟

استفاده از داروهای خواب آور در ایام کنکور ممنوع

وی افزود: مطلوب است که داوطلبان کنکور فرآیند خوابشان را تنظیم کنند، اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانند این کار را انجام دهند به هیچ وجه استفاده از دارو‌های خواب آور یا اعصاب به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود؛ استفاده از این دارو‌ها زمانی مجاز است که روان پزشک آن را تجویز کرده باشد که در این شرایط این دارو‌ها برای یک دوره زمانی محدود استفاده و پس از مدتی کم حذف می‌شود.

قربانی اظهار کرد: برخی از داوطلبان نزدیک کنکور اثرات روانی و بدنی اضطراب را از خود نشان می‌دهند؛ به طور مثال بی‌خوابی یکی از اثرات روانی و تپش قلب، کهیر و کمبود ویتامین‌ها در بدن از اثرات بدنی استرس است.

این مشاور تحصیلی و روانشناختی بیان کرد: متاسفانه یکی از مواردی که در ایام نزدیک کنکور مشاهده می‌شود استفاده خودسرانه از قرص ریتالین در داوطلبان کنکور برای بالا بردن تمرکز است و در این حالت آگاهی ذهنی داوطلب بالا می‌رود بدون اینکه سایر دستگاه‌های عصبی بدن آگاه باشند و تنها ذهن بوده که بر روی نکات درسی متمرکز شده است.

۵ فروردین////کنکور ۹۸| سیکل خواب داوطلبان کنکور چگونه باشد؟

عوارض خطرناک قرص ریتالین برای داوطلبان کنکور

وی گفت: یکی از عوارض مصرف قرص ریتالین این است که داوطلبان پس از مدتی به این دارو عادت و به آنوابستگی روانی پیدا می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود داوطلبان کنکور به شدت از مصرف این دارو پرهیز کنند.

این مشاور تحصیلی و روانشناختی درباره خواب ظهر داوطلبان کنکور اظهار کرد: برخی از مشاوران بر این عقیده‌اند که خواب ظهر یک داوطلب کنکور باید در حد چرت باشد و خواب عمیق نباشد؛ در این حالت ذهن داوطلب هنگام چرت زدن آگاه است و مطالب دائما در ذهن مرور می‌شوند و باعث بیدار شدن او از خواب می‌شوند؛ بنابراین بهتر است اگر داوطلبی به خواب ظهر عادت دارد مدت زمان آن را محدود کند و در یک زمان مشخص از خواب بیدار شود؛ البته بلافاصله پس از بیدار شدن نباید به سراغ درس برود و بین بیدار شدن و درس خواندن یک فعالیت را قرار دهد.


بیشتر بخوانیدکنکور ۹۸| نکاتی ویژه برای والدینی که فرزند کنکوری دارند


قربانی بیان کرد: داوطلبی که به خواب ظهر عادت دارد نباید به هیچ وجه اقدام به حذف آن کند، زیرا این کار باعث می‌شود داوطلب کنکور تا شب بلاتکلیف و سرگردان باشد و نتواند مطالعه‌ای انجام دهد.

این مشاور تحصیلی و روانشناختی اظهار کرد: یکی از مواردی که بسیاری از داوطلبان کنکور را اذیت می‌کندخواب کنکور است در حالی که این امری طبیعی بوده زیرا دغدغه روزانه داوطلب کنکور است که خود را به صورت خواب نشان می‌دهد، باید پس از بیدار شدن از خواب با ریلکس کردن چیزهایی را که دیده‌اند فراموش کنند زیرا این خواب‌ها تعبیری ندارد و برخواسته از اتفاقات روزانه است.

  • حسین باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی