ابزار رایگان وبلاگ

وبلاگ دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

هدف از ساخت این وبلاگ اطلاع رسانی در مورد فعالیت های پرورشی ، تربیتی و آموزشی دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان است.

وبلاگ دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

هدف از ساخت این وبلاگ اطلاع رسانی در مورد فعالیت های پرورشی ، تربیتی و آموزشی دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان است.

حدیث روز

مترجم سایت

وبلاگ دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

معرفی و اطلاع رسانی فعالیت های پرورشی،تربیتی و آموزشی دبیرستان دوره ی دوم آیت الله غفاری هفشجان

ساعت و تاريخ




تقویم شمسی

تماس با ما

کد اخبار

ابزار نظر سنجی

معرفی کتاب چگونه حافظه برتر داشته باشیم؟

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶ ق.ظ

«حافظه نوعی فعالیت ذهنی است که به ما امکان می‌دهد حالات خودآگاهی از قبیل لذات، دردها، تمایلات، خواسته‌ها، احساسات، دریافت‌های حسی، اندیشه‌ها و قضاوت‌ها را نگاه داشته و آن‌ها دوباره در ذهن خویش بازیابیم. حافظه امکان بازشناسی و مراجعه به گذشته را به ما می‌دهد.»
سپس به معرفی انواع حافظه می‌پردازد و شیوه کارکرد هر یک را تشریح می‌کند. شناخت چگونگی این فرایند به ما برای بهبود عملکرد، کمک شایانی خواهد کرد.
در بخش بعدی موانعی که ذهن برای حفظ و بازیابی اطلاعات در خود دارد را معرفی می‌کند و بیماری‌هایی که کار آیی حافظه را مختل می‌کند برمی‌شمرد. پس‌ازاین مرحله ویژگی‌های یک حافظه توانمند را با ذکر مثال‌هایی بیان می‌کند و سپس به تعریف بهداشت حافظه می‌پردازد.
در بخش بعدی ویتامین‌های لازم برای تقویت کار‌آیی عملکرد مغز را نام می‌برد و منابعی که می‌توان این مواد موردنیاز را از آن تامین کرد نام می‌برد. در این بخش، نویسنده رژیم‌های غذایی مناسب برای تقویت حافظه را معرفی می‌کند.
بخشی دیگر از این کتاب صوتی به درمان‌های پزشکی و دارویی حافظه ناکارآمد اختصاص دارد که می‌تواند در موارد حاد، یاری‌رسان باشد.
در فصل‌های بعدی کتاب به ‌طور ویژه داروهای زیان‌آور برای سلامت ذهن و مخدرهای مغزی، به‌صورت کاملا تفکیک ‌شده توضیح داده می‌شود و تکنیک‌هایی برای تنفس بهتر و یونیزاسیون منفی هوا معرفی می‌شود که علی‌رغم سادگی، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد حافظه‌ دارند. پس‌ازاین مرحله، اصول اساسی پرورش حافظه و ایجاد تمرکز حواس مطرح می‌شود. در این دو بخش درمی‌یابیم که با بهبود عملکرد حافظه، سایر امکانات ذهنی ما نظیر تمرکز، قوه تشخیص و منطق نیز رشد پیدا می‌کند، زیرا به‌طورکلی فعالیت‌های مختلف ذهنی، از ساختاری مشابه تشکیل ‌شده‌اند و علاوه بر این مسئله باید گفت که فرآیندهای مختلف ذهن انسان، همگی به شکلی عجیب به یکدیگر وابستگی دارند و با تقویت یکی از این قوا، دیگر کارکردهای ذهن نیز، بهبود می‌یابند.
در فصل یازدهم کتاب، پروفسور توکه راهکارهایی جالب برای به خدمت گرفتن ضمیر ناخودآگاه برای حافظه ما ارائه می‌دهد که باعث می‌شود، ما درنهایت بتوانیم حتی به بخش‌های ناشناخته ذهن خود، در صورت نیاز دسترسی داشته باشیم. ذهنی که حافظه برتر دارد، توانایی واکاوی و بیرون کشیدن اطلاعات از ناخودآگاه خود را نیز پیدا می‌کند و این فصل از کتاب، به ‌تفصیل، این توانایی را تشریح می‌کند. فصل دوازدهم به معرفی چند تکنیک ساده و سرگرم‌کننده روان‌شناختی، برای به خاطر سپردن اطلاعات می‌پردازد؛ تکنیک‌هایی جالب که تاثیری شگفت‌آور دارند و در بخش بعدی به والدین توصیه‌هایی برای کار آیی بهتر ذهن کودکانشان دارد. بدون شک، آمادگی و پرورش ذهن، در دوران کودکی از طریق والدین و به کار بستن تمامی جنبه‌های تقویت حافظه، بی‌هیچ اغراق، از هر کودکی در آینده، فردی با حافظه‌ای عالی خواهد ساخت.
و درنهایت پس از طی تمامی این مراحل فصل چهاردهم و پایانی کتاب به جمع‌بندی مطالب می‌پردازد و به این سوال پاسخ می‌دهد که: حالا که تمامی راه‌ها و چالش‌ها را شناختیم، چگونه حافظه‌ای خارق‌العاده در خود به وجود بیاوریم؟

حق تکثیر: ققنوس، 1373
برگرفته از:
https://ketabnak.com/book/90198/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85
  • حسین باقری

معرفی کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی